A Társaság a Szabadságjogokért blogbejegyzése szerint a koronavírus-járvány miatt kihirdetett veszélyhelyzeti különleges állapot – nem meglepő módon – nem arra való, hogy a polgármesterek helyiérdekű diktátornak nevezzék ki magukat, és a képviselő-testület elleni hadjáratot folytassanak.
Komló és Szekszárd fideszes polgármesterei ugyanis épp ezt csinálják, miután úgy érzik, felhatalmazást kaptak arra, hogy ellenzéki többségű képviselő-testületeik fölött hozzanak meg olyan döntéseket, melyek a szemben álló felek eltérő nézetei és érdekei miatt már hónapok óta húzódnak.
A TASZ értelmezése szerint azonban erre a polgármestereknek nincs joga a katasztrófavédelmi törvény szerint sem.
A törvény szövege csak intézményszervezési feladatokban nem engedi a polgármester egyéni döntést hozni, azonban gyakorolja a képviselő-testület jogait. Az indoklás szerint
„tekintettel azonban arra, hogy egyrészt a helyi viszonyokat a polgármester ismeri, másrészt ő az a védelmi igazgatásban részt vevő személy, aki a katasztrófa bekövetkeztekor legvalószínűbben a helyszínen tartózkodik, ezért az a törvényjavaslat a hatósági jogkörök más szervre telepítésével kapcsolatos javaslatot nem fogalmaz meg, inkább – a közbiztonsági referens útján – a polgármester munkájának szakmai segítése mellett foglal állást.”
Vagyis a szövegből kitűnik, hogy a polgármester alapvetően a veszélyhelyzettel felmerülő problémák elhárítása érdekében kap több jogot, mint normál esetben, és szó sincs arról, hogy jogot formálhatna vitás ügyek erőből intézésére, ahogy azt az említett településeken láthatjuk.
A TASZ értelmezése szerint így a polgármesterek nincsenek felhatalmazva arra, hogy halasztást tűrő döntéseket hozhassanak, erre hozva fel példaként többek között a hivatal felújításának ütemezését – ami könnyen belátható, hogy járványügyi szempontból jelentéktelen kérdés.
Polics József, Komló polgármestere például arról tájékoztatta a képviselőket, hogy a veszélyhelyzet elmúltáig ő maga fog döntéseket hozni, nem lesznek bizottsági ülések sem, valamint hogy már döntött is a 2020-as költségvetés elfogadásáról – valamint arról is, hogy a veszélyhelyzet végéig a képviselők nem kapnak tiszteletdíjat.
Ács Rezső szekszárdi polgármester szintén úgy döntött, hogy eljött a pillanat a város költségvetésének elfogadására, ő emellett a megszüntetett polgármesteri kabinet visszaállításáról is döntött, valamint kijelentette, visszaveszik a városi lapot a vagyonkezelőtől, állítása szerint a járvány idején folytatott tájékoztatás végett.
Ács ügyében Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő is kifejtette gondolatait:
Erről Bomba Gábor, a közgyűlésben többségben lévő Éljen Szekszárd (ÉSZ) frakcióvezetője úgy nyilatkozott,
„Amit a polgármester most tesz, az a hatalommal való visszaélés tipikus esete. Különösen pikáns, hogy mindezt a március 15-i ünnepre készülve teszi, ez a demokrácia és a márciusi ifjak szellemének meggyalázása”,
valamint biztosította a polgármestert, hogy következményei lesznek tetteinek, bár ezt bővebben nem fejtette ki a Magyar Hangnak.
A TASZ az esetekkel kapcsolatban kifejti, hogy a polgármestereknek mindig, különösen veszélyhelyzet esetén jóhiszeműen kell eljárniuk, ami ellentmond a tiszteletdíjak megszüntetésének, ami véleményük szerint „kicsinyes”, de veszélyes is a családok megélhetésének bizonytalansága miatt.
A jogvédők azt is hangsúlyozzák, hogy csak a veszélyhelyzet elhárításával összefüggő döntéseket hozhatnak a polgármesterek:
„Az az intézkedés, ami ezzel a céllal
-
nem áll racionális kapcsolatban,
-
elésére nem alkalmas
-
nem elengedhetetlen,
az nem hozható meg.”
A TASZ arra is felhívja a figyelmet, hogy a polgármesterek egyéni döntéshozatalának lehetősége nem jelenti azt, hogy így is kell tenniük, és egyeztethetnek a képviselőkkel, ahogy a jegyző feladatkörei sem szűnnek meg, többek között ügyelnie kell a jogszerű működésre.
A szervezet bejegyzése szerint ha jogsértéseket tapasztalnak, a helyi polgároknak is vannak jogaik. Mint írják,
„mindenkit arra biztatunk, hogy ha jogaival visszaélő polgármesterrel találkoznak, forduljanak az illetékes kormányhivatalhoz. Arra is kérjük a felelős képviselőket és polgárokat, hogy dokumentálják a visszaélésszerű jogalkotást. Ha ilyennel találkoznak, küldjék el nekünk a [email protected]. Igyekszünk esetről-esetre mérlegelni, mit lehet tenni az adott helyzetben. El fogjuk érni, hogy veszélyhelyzetben se lehessen túllépni az alkotmányos kereteket.”