Az InfluenceMap által feltárt dokumentumok szerint, az Európai Bizottság tagjaival találkoztak az amerikai olaj óriás, az ExxonMobil lobbistái Brüsszelben, az Európai Green Deal elfogadását megelőző hetekben. A tárgyalások célja a Greta Thunberg által is kritizált zöld csomag „felvizezése” volt, a „helyhez kötött” karbon kibocsátó egységekre vonatkozó szén-dioxid-árképzési rendszer kiterjesztésével a kipufogócsöves kibocsátókra.
Az erőművekre vonatkozó rendszer alkalmazása a fosszilis energiahordozókkal, benzinnel és dízellel üzemelő gépjárművekre, azok visszaszorítására alkalmatlan megoldás, ami inkább az egyes országoknak adna lehetőséget saját céljaik és sztenderdjeik meghatározására a közúti kibocsátás szabályozásánál. – fejezték ki aggályaikat zöld csoportok.
A lépés az elektromos autók üzembe helyezését lassítaná azzal, hogy a hagyományos robbanómotoros (tehát benzines, dízeles illetve gázüzemű) járművek használati költségeinek tetőt szab.
Edward Collins az InfluenceMap vezetője szerint, „a felszínre került dokumentumok is jól mutatják, hogy az ExxonMobil hogyan igyekszik a hosszú távú technikai megoldások hangoztatásával elhalasztani a valóban szükséges, azonnali cselekvéseket a klímaváltozás elleni harcban”.
Az Exxon 2010 óta minden más olajipari cégnél többet költött az uniós lobbi tevékenységére, eddig közel 40 millió eurót. Emellett a céget az Egyesült Államokban is jogi eljárás alá vonhatják, mivel kiderült, a vezetőségük már a hetvenes évek végétől tudott a fosszilis energiahordozók klímaváltozást elősegítő hatásairól. Sőt, egy 1981-es belső memóban azt írták, a cég 50 éves tervével járó kibocsátás katasztrofális következményekkel járhat a Föld lakosságának jelentős hányadára nézve.
(Guardian)