Augusztus elsején jelentette be Tarlós István főpolgármester és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, hogy innentől a mélyalvási időszakban (éjfél és reggel öt óra között) nem szállhatnak le és fel repülőgépek Budapest felett a Liszt Ferenc Repülőtéren.
Hivatalosan egyébként sem volt szabad ebben az időintervallumban járatot tervezni a menetrendbe, mégis több járat landol Budapesten ilyenkor,
vagyis Tarlós és Palkovics valójában csak annyit ígért meg, hogy egy 21 éve létező jogszabályt hajlandó lesz betartatni.
Ezzel azonban még koránt sincs megoldva a repülőtér közelsége miatt a zaj- és légszennyezés által hosszú évek óta érintett lakosság összes problémája. Attól, hogy elméletben kapnak 5 órányi csendet, még nem tudják kipihenni magukat, a nap maradék 19 órájában ugyanúgy rengeteg repülő száll el a fejük fölött, és nincs biztonságban az egészségük sem.
Ahogy a lakosokat képviselő Kulturált Légi Közlekedésért Egyesület fogalmaz:
„Tarlós és Palkovics úr ettől a bejelentéstől várta azt, hogy mi érintettek repesni fogunk az örömtől… Ők úgy kommunikálták ezt az augusztus 1-i sajtótájékoztatójukon, hogy ezzel meg is oldották ezt a Budapest fél lakosságát 0-24 órában érintő problémát.”
Az egyesülethez napi szinten rengeteg panasz érkezik, sok ember a repülőtértől relatíve távolabb eső 15., 13., 21., 22., 16. kerületekből is arra panaszkodik, hogy éjszaka nem tud aludni a repülőgépektől és nappal is rendkívül zavaró a mennydörgésszerű hangjuk, és a napi több száz tonna elégetett kerozinból származó égéstermék, illetve sokan félnek egy esetleges repülőgép-katasztrófától, és annak súlyos hatásaitól, amely a sűrűn lakott területrészeket érné.
A repülőtérhez legközelebb eső területrész Rákoshegy, ahol 29 jegyzőkönyvvel dokumentálták a leszálló repülőgépek által okozott légörvények nyomán keletkező tetőbontásokat, cserépleveréseket.
„Idősek, felnőttek és gyermekek vannak közvetlen életveszélyben a tetőről nagy sebességgel lezúduló cserepek, palatáblák miatt. Sok esetben csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt Rákoshegy hatásterületén ebből eredő katasztrófa.”
– írta korábbi közleményében az egyesület.
Az egyre elégedetlenebb lakosok ma demonstrációt tartottak a Főpolgármesteri Hivatal előtt annak érdekében, hogy Tarlós István, Palkovics László és az illetékes hatóságok végre szóba álljanak velük.
Egy felszólaló felsorolta, hány ponton problematikus a repülőtér jelenlegi működése:
- az eredetileg átmeneti megoldásként kiépített (aztán állandósult) kettes kifutópálya vége csupán 1,5 kilométerre van a lakott területtől, miközben a nemzetközi ajánlások minimum 5 kilométert jelölnek meg biztonsági védőtávolságnak
- Az óriási zaj- és környezetszennyezést elszenvedő lakossággal soha nem egyeztettek a repülőtér bővítéseit, működését illetően
- Az utolsó ismert környezetvédelmi hatástanulmány 1976-ban készült. Ez maximum évi 6-6,5 millió utasforgalmat engedélyezett, mára azonban ez a szám már 16 millió.
- A zajgátló védőövezet „hazug és nem véd senkit”, a balesetek elkerülését szolgáló biztonsági védőövezete pedig nincs.
- A hatóságok elfordítják a fejüket, nem ellenőrzik érdemben a repülőteret.
- A naponta érkező és felszálló gépek mintegy 300 tonna kerozint égetnek el Budapest légterében, ami a lakosság egészségét sem kíméli
- A reptér önellenőrzést végez, így letagadhatják az okozott környezetkárosítást, illetve téves állításokat fogalmaznak meg arról, valójában hány embert érint az.
„Mikor gondolják végre végig, mikor fogják fel, hogy mit okoznak Budapest és az agglomeráció lakosságának azzal, hogy ezt a városi repülőteret nyakló nélkül fejlesztik tovább? (…) A fentiek tekintetében igenis gondolják végig, hogy mit kezdjünk egy ilyen repülőtérrel! Szerintünk nem fejleszteni, hanem visszafejleszteni kell. Vannak Budapest 20-30 km-es körzetében elhagyatott repülőterek, szabad területek. Tessék megoldani, hogy Magyarország repülőgépforgalma ne 90 százalékban a legsűrűbben lakott területek fölött történjen! Távolítsák el a zajt és a légszennyező repülőgépeket az otthonaink felől!”
– mondta.
Az egyesület követelései a következők:
- Személyes garancia Tarlóstól arra, hogy bevonják az egyesületet az ügy érdemi egyeztető tanácsaiba,
- Tarlós éljen a Közfejlesztési Tanácsban delegált jogával, és vétózza meg a Liszt Ferenc repülőtér fejlesztéseit, a folyamatban lévő új terminál és Cargo Bázis építését beleértve,
- Tarlós érje el, hogy valós Környezetvédelmi Hatástanulmány készüljön a Főváros területén lévő repülőtér masszív ipari tevékenysége által okozott környezeti, – és humán egészségügyi károk felmérésére, amely azonnali akcióterveket fogalmaz meg,
- A folyamatban lévő, a repülőteret és környezetét célzó ipari fejlesztéseket (mint például a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéri Régió Gazdaság és Területfejlesztési Klaszter) azonnali jelleggel állítsák le, mert ezzel arra kényszerítik a fővárosi lakosokat, hogy ipari tevékenységet kelljen elviselniük saját otthonaikban a fejük felett alacsony magasságban, sokszor percenként elhúzó repülőgépek miatt.
A beszédek: