Hosszú, ám eredménytelen tárgyalások után áprilisban azt nyilatkozta Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke a Privátbankárnak, hogy 2011 óta először gondolkodnak sztrájkon. Az elmúlt években ugyanis jelentősen nőtt a reptér forgalma, ám a dolgozok bére ezzel arányosan nem növekedett,
sőt, 2013 és 2014 környékén 25 százalékot csökkent.
Az alacsony bér és a hosszú műszakok miatt egyre több munkavállaló távozik a szektorból , így a munkaerőhiány még nagyobb terheket ró a maradókra. Az alacsony létszám miatt gyorsabban kell dolgozniuk, ami kisebb hibákhoz vezethet, amik viszont légbiztonsági kockázatot is jelenthetnek.
Csorba Attila azt is mondta, hogy a földi kiszolgálásban dolgozók kénytelenek elöregedett eszközökkel dolgozni, amiknek használatával sokszor saját testi épségüket veszélyeztetik. Emellett egy úgynevezett „konténervárosban” laknak, amit eredetileg átmeneti megoldásnak szánt a cég, de a helyzet tíz éve változatlan, ráadásul ezek a konténerek húsz perc sétára találhatóak a reptéri parkolótól.
A Menedzsment Fórum információi szerint viszont lezárultak a tárgyalások, a LESZ és a Malév Ground Handling földi kiszolgáló sikeresen aláírta a megállapodást, jön a béremelés.
A szakszervezet és a cég a következőkben állapodtak meg:
- a munkavállalók februári alapbérére vetített 15 százalékos emelést hajtanak végre május elsejétől – mind a check-in, mind a járatkiszolgálási csoportnál (a március elsejei bruttó 10 ezer forintos emelést beleértve)
- a kiszolgálóberendezés-kezelő csoportnál sávozott béremelés lesz a március elsejei bruttó 10 ezer forintos emelésen túl
- a munkáltató ígéretet tett a 3/2, illetve a 2/2-es munkarend megvalósítására (3 munkanap / 2 pihenőnap, illetve 2 munkanap / 2 pihenőnap)
- a munkabeosztások elkészítésekor figyelembe veszik, hogy a munkakezdés és a munkavégzés közt legalább 11 óra pihenőidő jusson
- a 400 órás túlórakeret csak a dolgozók kérésére alkalmazható és a túlórázott béreket mindig a tárgyhóval bérszámfejteni kell
- emellett a megállapodásban szerepel még a munkaruhák biztosítása, új eszközök beszerzése, és a pihenőhelyiségek fejlesztése is.
A Ferihegyi dolgozók sztrájkköveteléseivel kapcsolatos korábbi írásaink itt találhatók.