Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A médiahatósághoz fordul a Momentum a TV2-n futó „agymosó” Origo-reklám miatt

Ez a cikk több mint 5 éves.

A 444 egyik olvasója vette észre, és küldte el a lapnak tegnap azt a videót, amin egy pár másodpercre (talán annyira se) felvillanó „Origo mindenkinek” felirat látható. A reklám a TV2-n futott le, de állítólag a médiacsoporthoz tartozó Mozi+ csatornán is feltűnt a jelenség.

A pár másodpercre felvillanó „agymosó” reklámot egyébkén hivatalosan „tudatosan nem észlelhető reklám”-nak nevezik, és törvény tiltja. A 2008. évi XLVIII. törvény szerint a

„tudatosan nem észlelhető reklám: olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat.”

A Momentum épp ezért Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) fordul.

„A tizedmásodpercekben mérhető hosszúságú üzenetek manipulatívak, és csak a kormányzati hazugsággyár további erősítését szolgálják.”

–  írja közleményében a párt.

Nem először jelenik meg egyébként ilyen reklám a TV2-n. 2016-ban a Forbes egyik olvasója észlelte, hogy a csatornán a Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) reklámja villant fel „atomerőmű” felirattal, a mostani Origo-hirdetéshez hasonlóan alig pár másodpercre.

Az NMHH akkor jóváhagyta a paksi atomerőművet népszerűsítő reklámot, a TV2 pedig közölte, már 2011 óta használnak ilyen reklámformátumot, igaz, nem túl sűrűn (2016-ig csak 140-szer volt rá példa). A 2016-os eset után szakértők azt állapították meg, hogy mivel a nézők be tudják jelenteni a reklámot, vagyis észlelik, ezért nem lehet „tudatosan nem észlelhető reklám”.

A Forbes viszont megkeresett egy szakjogászt, aki elmondta, véleménye szerint a TV2 reklámjában megvalósult a tiltott reklámtevékenység, „hiszen ennyi idő kevés ahhoz, hogy a felirat és a teljes vizuális forma feldolgozható és tudatosan észlelhető legyen”.

A Momentum a mostani esetettel kapcsolatban kijelentette:

„Úgy gondoljuk, hogy a magyar médiában nincs helye manipulatív hirdetéseknek, és a „független” hatóságnak a határértékekkel való trükközés és a kormányzati propaganda kiszolgálása helyett a magyar emberek érdekeit kell szolgálnia.”