Csütörtökön megjelent egy grafikon a tankönyvárak változásáról 2000 és 2016 között az MTI-n, amiről az egyértelműen leolvasható, hogy 2013 óta meredeken csökken a könyvek ára. Emlékezzünk, a kormány 2014 tavaszán államosította a tankönyvpiacot, miután felvásárolta a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadót és az Apáczai Kiadót.
Azóta a magyar tankönyvpiacon megszűnt a verseny (árleszorító hatásával együtt), a 2013. december 17-én megszavazott új tankönyvtörvény az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet és a Nemzeti Tankönyvtanácsot jelölte ki az állami tankönyvellátás felelőseinek. 2014 márciusában pedig egy új rendelet szerint csak az OFI fejleszthetett tankönyvet, amire csak az oktatási miniszter írhat ki pályázatot.
Az MTI grafikonja a fogyasztói árindex alapján mutatja a változást, amely a lakosság által igénybe vett tankönyvek árának átlagos változását jelzi az előző év azonos időintervallumához képest. Az érdekesség az árak változásában az, hogy a tankönyvek előállítását az állam finanszírozza, aztán az állam is vásárolja fel őket – tehát az áruk leszorításában az állam érdekelt.
A tankönyvpiac államosítását a kormány mindvégig azzal indokolta, hogy ezzel olcsóbban juthatnak tankönyvekhez az iskolák, a diákok pedig ingyen kapják kézhez a könyveket. Rétvári Bence szintén csütörtökön jelentette be, hogy az idei költségvetésben 12 milliárd forint jut az ingyenes tankönyvekre. Az „ingyenességgel” azonban több gond is van.
Egyrészt ezeket a tankönyveket a diákok csak kölcsönbe kapják meg, így nem tudják őket úgy használni, ahogy általában a tankönyveket használják: nem húzhatnak alá benne dolgokat, nem jegyzetelhetnek beléjük. Azon kívül évről évre nyilvánvalóan romlik a minőségük, miközben egy iskolai tankönyv tartalmi szempontból is gyorsan elévül.
Másrészt a verseny ösztönző hatása nélkül ezeknek a könyveknek a minősége messze elmarad a korábbi tankönyvekétől. Az OFI által előállított kísérleti tankönyvek közül a történelemkönyvek hemzsegnek a tárgyi hibáktól, de számos tankönyv bővelkedik szexista és rasszista elemekben is.
A hatodikos természetismeret tankönyv szerint például „a fiúk és lányok bizonyos testi adottságokban és szellemi képességekben különbözőek”, és „a lányok jól érzik magukat anyaszerepben, a feleség szerepében, a fiúk pedig apaszerepben, a férj szerepében.” Egy ötödikes erkölcstankönyvből pedig megtudhatják a diákok, hogy „a sok befogadott nép szétbomlasztotta az országot”. De ennél sokkal-sokkal több példát is fel lehetne hozni.
Mindeközben pedig nem nagyon történt előrelépés az elmúlt években. Az OFI lényegében leállította a fejlesztést, a „kísérleti” tankönyvek állandósultak, de a hibákkal kapcsolatos észrevételeket az esetek többségében lesöprik az asztalról. A magánkiadók tankönyveire még érvényes engedélyeket pedig hamarosan lejárnak, így tényleg csak az állami tankönyvekből tudnak majd tanítani mindenhol.
(MTI)