Párizs, London, Barcelona, Quito, Vancouver, Mexikóváros, Koppenhága, Seattle, Los Angeles, Fokváros, Auckland és Milánó kötelezte el magát október 23-án, hogy 2030-ra megszabadul a fosszilis energiahordozóktól.
A 12 nagyváros polgármesterei Párizsban gyűltek össze hétfőn, a Together4Climate (Együtt a klímáért) éves értekezletén, és ígéretet tettek arra, hogy egészségesebb, zöldebb és főként fosszilis energiahordózóktól mentes területeket hoznak létre a jövőben. Mivel a városok üvegházhatású gáz kibocsátásának harmada a közlekedésből ered, így elsősorban ez volt a csúcs témája.
A metropoliszok célja, hogy egyre nagyobb területeken szüntessék be a benzines vagy dízelhajtású járműveket, illetve csökkentsék az ilyen járművek által megtett távolságokat és a legszennyezőbbek arányát, miközben elősegítik a közösségi és az alternatív – pl. gyalogos, biciklis – közlekedési módokat.
#Barcelona‘s climate plan focuses on adaptation as a means of protecting its citizens. https://t.co/PPzgcwlGx0 #Together4Climate @AdaColau pic.twitter.com/eg0lGPQj1b
— C40 Cities (@c40cities) 2017. október 27.
Egyes városok már jelentős lépéseket tettek ebbe az irányba: Párizs 2015-ben, Mexikóváros, Athén és Madrid 2016-ban tettek ígéretet arra, hogy 2025-re betiltják a dízeljárműveket, és korlátozásokat vezettek be a legrégebbi és legszennyezőbb modellekre. London és Milánó ennél is messzebb ment, és a városközpontokat fizetőssé tették a motorizált közlekedés számára. Ezzel párhuzamosan a városi flottákat is fokozatosan kibocsátásmentessé teszik.
A hétfői ünnepélyes bejelentés, akárcsak a korábban tett ígéretek célja az is, hogy mozgósítsa a magánszektort, annak érdekében, hogy versenyképes kínálatot fejlesszenek az anyagok, termékek és szolgáltatások terén. Londonban például a az új generációs hibrid buszok ára néhány év alatt 10%-kal csökkent.
A 12 metropolisz tagja a C40 hálózatnak, amelyet jelenleg több mint 90 olyan nagyváros alkot, amelyek elkötelezettek a klímaváltozás elleni küzdelemben. Összlakosságuk 650 millió körül jár, és a világgazdaság negyedét képviselik. A hálózat tagjai együttműködnek, hasznos tapasztalatokat osztanak meg egymással, és igyekeznek mérhető és fenntartható módokon elősegíteni a modellváltást. A C40 honlapján Budapestnek vagy más magyar településnek nem találtuk nyomát.
A hétfői csúcs szereplői a jövőben két évenként beszámolnak az elért eredményekről.
(via Le Monde; címlapkép: Twitter C40cities)