Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Adják vissza a pesti alsó rakpartot az embereknek!

Ez a cikk több mint 8 éves.

Emlékszünk a pesti rakpart pár év előtti lezárására, amikor még homokot is leterítettetett pár napra a Városháza elé, hogy az arra járók a plázson érezzék magukat. A nagy sikerű rendezvény mintája egy rendszeres párizsi nyári esemény volt, a „Paris Plages”. Július közepétől augusztus közepéig – idén már szeptember elejéig – zárják le évről évre a Szajna jobb partján a Georges Pompidou gyorsforgalmi utat az autók elől, és nyitják meg a sétálók előtt. Még strandröplabdázni is lehet ott ilyenkor! A Paris Plages sikerén felbuzdulva, a városi levegő tisztábbá tételéért harcoló Anne Hidalgo polgármester javaslatára most úgy döntött a párizsi városi tanács, hogy a lezárást állandósítani kell: 3,3 kilométer hosszan tiltanak ki minden gépjárműforgalmat a Szajna jobb partjáról a belvárosban.

unnamed_4.jpg

A szerző fotója a 2013. augusztus 19-20-i ünnepségen készült

A Levegő Munkacsoport szerint a pesti alsó rakpartot is így kellene átalakítani: a jelenleg a gépjárműforgalom és parkoló autók által elfoglalt teljes területet kapják meg a Duna mellett sétálók!

A Szajna-rakpart lezárása csak egy a sok hasonló intézkedés közül a világban.

A dél-koreai fővárost, Szöult átszelő folyót az 1960-as években befedték és utat építettek rá. Rövid idő elteltével hatalmas forgalom alakult ki rajta, mire egy emelt szintű autópályabővítés mellett döntöttek. Az 1971-ben befejeződött munkálatok egy 16 méter széles és 5,8 kilométeres gyorsforgalmi utat eredményeztek a városközpontban a már korábban meglévő út felett. A forgalmi problémákat így sem sikerült megoldani, viszont az életminőség a városközpontban elviselhetetlenné vált. Egy huszárvágással 2003-ban elkezdték bontani az autópályát, és 2005 októberében hatalmas ünnepség keretében átadták a város lakóinak a helyreállított folyót. Azóta ez lett a lakosok és turisták egyik legkedveltebb helye a városban, a környező ingatlanok ára pedig az egekbe emelkedett.

 

szoul2.PNG

szoul1.PNG

Szöul belvárosa az 1990-es években és ma (A képek forrása)

A harmadik legnagyobb francia várost, Lyont kettészelő Rhône folyó bal partját 5 kilométer hosszan teljes egészében átadták a városlakóknak 2007 tavaszán. A rakparton a parkoló autók helyén sétányt és bicikliutat létesítettek, amelyek mellett a természetes növényzet, botanikus kertek, játszóterek és éttermek, pihenőhelyek váltják egymást, összesen 10 hektáros területen. Koppenhágában a kikötőből eltüntették a parkoló autókat, és azóta tömegek járnak oda kikapcsolódni, a helyi vendéglátósok pedig vagyonokat kerestek. A példákat még sorolhatnánk.

lyon1.PNG

lyon2.PNG

Lyonban a folyópart korábban autóparkoló volt, 2007-ben azonban az emberek ismét birtokba vették, amely így a városközpont legvonzóbb területe lett

Számos olyan város is van, ahol bár hétköznap megmarad az autóforgalom, hétvégére átadják a gyalogosoknak, kerékpárosoknak a rakpartokat, például a Massachusetts állambeli Cambridge-ben és Kanada fővárosában, Ottawában.

kepkivagas_2.PNG

kopp2.PNG

A koppenhágai kikötő az 1970-es években és napjainkban (A képek forrása: Lars Gemzøe építész a dán Királyi Képzőművészeti Akadémia Építészeti Főiskolájának tanárának 2005-ben Budapesten tartott előadása

Budapesten is lenne egy olyan életminőségjavító intézkedés, ami azonnal megvalósítható: minden hétvégén fel kellene szabadítani az autóforgalom alól a pesti alsó rakpartot. Az eddigi tapasztalatok szerint egy ilyen intézkedés egyáltalán nem okoz zavart a főváros gépjármű-közlekedésében. Például 2013. augusztus 19-én és 20-án a budai és a pesti alsó rakpartot, sőt számos más utcát is lezártak minden gond nélkül. Az eddigi tapasztalatok azt is bizonyítják, hogy a gépjármű-forgalom megtiltása egy-egy területet akkor is vonzóvá tehet, ha semmilyen eseményt nem rendeznek ott. Néhány évvel ezelőtt egy hétköznap (szeptember 22-én, az Európai Autómentes Napon) lezárásra került az Andrássy út úgy, hogy senki semmilyen rendezvényt nem szervezett oda. Délutánra így is megtelt sétáló, kerékpározó emberekkel, játszó gyermekekkel.

Bonyolultabbnak tűnhet a pesti alsó rakpart teljes és végleges lezárása a gépjármű-forgalom elől, pedig megoldható. Ezt bizonyítja, hogy néhány évvel ezelőtt hetekre lezárták – felújítás miatt – a pesti alsó rakpart Országház előtti részét, és ez semmilyen fennakadást nem idézett elő Budapest közlekedésében. Hasonló volt a helyzet, amikor árvíz miatt nem lehetett használni a rakpartot. Mindennek ellenére nemrég olyan pályázatot írt ki a Fővárosi Önkormányzat a rakpartok forgalomcsillapítására, amely szerint meg kell tartani mind az autóforgalmat, mind a parkolóhelyeket. Pedig az átalakítások miatt előre láthatóan hónapokig se közlekedni, se parkolni nem lehet majd a rakparton, tehát az autósoknak lenne idejük alkalmazkodni a teljes forgalommentesítéshez.

Ilyenkor merül fel a kérdés: vajon hová terelődnek át a rakpartról kiszorított autók? A nemzetközi tapasztalatok azt bizonyítják, hogy hasonló esetekben az autóknak egy része átterelődik más utakra, nagy részük viszont egyszerűen eltűnik a forgalomból. (Ezt mutatta ki többek között egy tanulmány, amely szerzői négy földrész nyolc országában közel 100 főút lezárásának, illetve szűkítésének a gépjármű-forgalomra gyakorolt hatásait dolgozták fel. Ugyanezt erősíti az Európai Bizottság A nagyvárosi utcák visszahódítása az emberek számára – Káosz vagy életminőség? című kiadványa.)

Egyébként ha valakinek az a célja, hogy Pesten eljusson az Árpád hídtól a Rákóczi hídig, akkor a rakparton mindössze három percet nyerne ahhoz képest, mintha Hungária körúton menne (dugók nélkül számítva – lehet ellenőrizni a Google térképen!). Ha pedig a dugók megszüntetése is cél lenne Budapesten, arra is van eszköz: a kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj.

Lukács András (Levegő Munkacsoport)

Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.