Jelen pillanatban körülbelül 30 ezer menekült rekedt Görögországban, arra várva, hogy átkeljen a görög-macedón határon. A balkáni útvonalon keresztül érkeztek, és folytatni szerették volna azt, de csapdába estek az út felénél. Az Európai Unió határait ellenőrző ügynökség, a Frontex csak idén januárban 65.343 menekült érkezését rögzítette ezen az útvonalon. De azok a személyek, akik március 20-a óta, az Unió és Törökország által megkötött szerződés életbe lépése után érkeztek a görög szigetekre, már nem haladhatnak tovább, hanem vissza fogják őket küldeni török területekre.
A migrációs szakértők arra emlékeztetnek, hogy mindig, amikor egy útvonal lezárul, egy másik megnyílik. A balkáni útvonal lezárása és az EU új, Törökország irányába történő kiutasítási politikája arra sarkallja a menekülteket és embercsempészeket, hogy új és kevésbé új útvonalakat keressenek. A spanyol El Diario nyolc útvonalat említ, melyen keresztül új menekültek érkezhetnek az Unió területére.
1. Az albán kapu: Szíria – Törökország – Görögország – Albánia – Olaszország
A horvát, a szlovén, a szerb, a magyar és az osztrák határok lezárása miatt az egyik alternatívát, mely a Balkánon megnyílhat, Albánia jelenti. Innen ugyanis, az Adriai-tengeren található Otrantói-szoroson keresztül a menekültek megpróbálhatnak átkelni Olaszország területére.
Genc Merepeza, az albán határrendőrség igazgatója a napokban kijelentette, országa nem fog menekültútvonallá alakulni. Amíg nem létezik más tranzitország, addig Albánia nem fogja megnyitni határait a menekültek előtt. Az albán hatóságok szerint ez amúgy is egy költséges és veszélyes útvonal lenne, és eddig még nem tudnak olyan kísérletről, hogy embercsempészek albán területekről szállítottak volna menekülteket.
2. 1500 kilométernyi hajózás Olaszországba: Szíria – Törökország – Olaszország
A görög szigetek közelében található török partoktól akár egyenesen Dél-Olaszországba is el lehet hajózni, bár ez az út napokat is igénybe vehet.
2014 végén az olasz hatóságok 128 kilométerre a partoktól rátaláltak a Blue Sky M nevű hajóra, mely ezen az útvonalon érkezett, 970 szíriait szállítva. Az embercsempészekből álló legénység addigra már lelépett, vezetők nélkül hagyva a járművet. Ugyanazon a héten egy másik hajót, az Ezadeent is hasonló állapotban találták 70 km-re a parttól, fedélzetén 450, többségükben Szíriából származó emberrel. A Törökországból induló útért az embercsempészek 8000 dollárt is elkértek, az utazás során a menekülteknek a hajótestbe kellett rejtőzniük, elektromos áramtól megfosztva.
3.Még egy balkáni út: Szíria – Törökország – Bulgária – Románia – Magyarország
Ezt az útvonalat eddig nem igazán használták a menekültek, lévén, hogy két olyan EU-s országon halad át, mely nem tagja a schengeni övezetnek. A magyar hatóságok már belengették, hogy ha mégis használatba kerülne ez a pálya, készek a román-magyar határon is kerítést építeni.
4. Rosszemlékű útvonal: Szíria – Líbia – Lampedusa
Pár nappal ezelőtt Lampedusa polgármestere, Giuseppina Nicolini erősen kritizálta az Európai Uniót a határok bezárásának politikája miatt, és mert hadat üzent a konfliktuszónákból érkező menekülteknek. Közel két évtizede az olasz sziget menekülők ezreit fogadta, és rengeteg élet elvesztésének is tanúja volt. De még ma is jelenthet alternatívát a Szíriából menekülők számára.
Több mint két év telt el a lampedusai tragédia óta, amelyben 368 ember vesztette életét az őket szállító hajó lángra lobbanása miatt. De az útvonal veszélyességét az is mutatja, hogy sokan még addig sem jutnak el, mint a Lampedusánál kigyulladt hajó, és már a líbiai partok közelében cserbenhagyja őket fa- vagy gumicsónakjuk.
5. A spanyol kapu: Szíria – Törökország – Algéria – Marokkó – Melilla
A marokkói parton található spanyol exklávé, Melilla is már jó ideje kaput jelent a Szíriából érkező menekülteknek. Az utazás általában Törökországban kezdődik, ahonnan repülővel Algériába kell eljutni, innen pedig át tudják lépni a határt Marokkóba. Az ide érkező menekülteknek egy ideig munkába kell állniuk, hogy összegyűjthessék azt az összeget (ezer és háromezer euró között), amelyet az embercsempészek kérnek azért, hogy bejuttassák az embereket a spanyol területnek számító Melillába.
Egy évvel ezelőttig ez volt az egyik legkevésbé problematikus útvonal, ám tavaly februárban Algéria elkezdett vízumot kérni a szírektől, azóta a dolgok bonyolultabbak lettek, az útvonalat használók száma pedig folyamatosan csökkent. Ám még így is, az ENSZ menekültügyi biztosságának adatai szerint tavaly 7192, főként Szíriából származó ember érkezett így Spanyolországba.
6. Átkelni a télen: Szíria – Libanon – Oroszország – Finnország
A Finnországba tartó útvonal Libanonban kezdődik, innen indul ugyanis repülőgép Moszkvába. A repülőút 1500 euróba kerül, ezen túl pedig orosz vízumot is be kell szerezni azoknak, akik ezt az utat „választják”. Moszkvába érkezve vonattal lehet Szentpétervárig haladni, mely már közel van a finn határhoz.
Nemrégiben a lett külügyminiszter, Edgars Rinkevics arra figyelmeztetett, hogy a szír és közel-keleti menekültek száma, akik a Baltikumon keresztül érkeznének az Unióba, megnőhet a török egyezmény életbe lépése után.
Múlt héten a finn és orosz kormány megegyezett a közös határ lezárásáról, miután 2016 első hónapjaiban körülbelül ezer menekült kelt rajta át. Az itt átlépő menekültek száma azután kezdett el növekedni, hogy a tavalyi év végén Norvégia lezárta saját határait. Ezekkel az eszközökkel az északi országok azt próbálják elkerülni, hogy ez az északi útvonal váljon az illegális bevándorlás fő útvonalává.
7. Szíria – Libanon – Oroszország – Norvégia
Bár mint már említettük, a norvég kormány a tavaly komolyan szigorította saját bevándorlási törvényeit, és kizárta a közel-keleti menekültek befogadását, sőt visszatoloncolta a határon az Oroszország felől érkezőket, ez az útvonal még így sem vehető ki a képből. Ugyanazzal a vonattal, amellyel Moszkvából Szentpétervárra lehet jutni, megközelíthető a norvég határ közelében található északi város, Murmanszk is. Innen lehet átjutni a kevéssé őrzött határon, nem csoda hát, hogy ez tűnik az egyik leggyorsabb, legolcsóbb és legbiztonságosabb útvonalnak a menekültek számára.
8. 105 keserves kilométer Ciprusig: Szíria – Libanon – Ciprus
Mindent összevetve, ez az útvonal tűnik a legrövidebbnek, ha valaki az EU területére szeretne lépni, ám mégsem igazán használt. Ennek oka, hogy szörnyen veszélyes. Mivel a szigetország csak 105 kilométerre található a libanoni partoktól, az embereknek főként rögtönzött csónakokon jut lehetőség az átkelésre, és így az út akár napokig is tarthat. Tavaly ősszel a ciprusi partiőrségnek több száz menekültet kellett kimentenie a tengerből.
Többször leírtuk már, újra megtesszük: azzal, hogy az Európai Unió gyakorlatilag magáévá tette Orbán Viktor „határzár-politikáját”, nem fogja megakadályozni, hogy kétségbeesett, saját nyomorukon kívül más veszítenivalóval nem rendelkező emberek utolsó, évek alatt összegyűjtött pénzüket embercsempészeknek adva, életüket veszélybe sodorva, megpróbáljanak olyan helyre jutni, ahol nem az örökös menekülttáborban dekkolás az egyetlen perspektíva. Ha csak egy szemernyi reményt is látnak arra, hogy olyan helyre jussanak, ahol új életet kezdhetnek, nehéz munkával oktatást és jövőt biztosíthatnak gyerekeiknek, akkor neki fognak vágni az útnak. Ha csak az Európai Unió nem akarja magát teljesen körbekeríteni, és egy teljesen elborult rettegés- és gyűlöletrohamba lovagolni magát, akkor el kell kezdenie figyelembe venni a menekülők emberi motivációit. Kerítések, határzárak és kitoloncolások helyett pedig el kell gondolkodnia valami máson – mely egyszerre erkölcsös és gyakorlatias is.
(Az eldiario.es nyomán)
Kövesd a szerző bejegyzéseit a Facebookon is!
Támogass havi 1000 forinttal:
A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 212 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!