Hosszas gondolkodás után a Wolt bejelentette, hogy ahelyett, hogy jogi kiskapukon keresztül továbbra is katás vállalkozókat alkalmazna, vagy esetleg teljes állásban foglalkoztatná ezentúl a futárait, az átalányadózást fogja javasolni. A FoodPanda nem sokkal ezután ugyanígy tett.
A kormánypárti Magyar Nemzet korábban azt írta, értesüléseik szerint jogi kerülőutakon katások maradhatnak a futárok, akik szerintük különben is sokat keresnek, úgyhogy nem értik, miért tiltakoznak a kormány ellen. Mint ahogy az mostanra kiderült, a kormánylap értesülései nem váltak valósággá.
Azután, hogy a kormány kihúzta a szőnyeget a lábuk alól, sok futár a cég által is cserben hagyva érzi magát.
„Olyan sokat nem dolgozhattak rajta, ha egyszerűen odadobtak minket az átalányadózásba. Pedig el lehetett volna indulni azon, hogy semmi különbség köztünk és a taxisok között. Lehetett volna közvetítői platform a Wolt. Ezzel elismerték a bújtatott munkavállalást és az adócsalást, amit rajtunk vernek le. Nagyon szomorú. Az is rosszul esik, hogy annak ellenére, milyen odaadással és szenvedéllyel tüntettünk és képviseltünk egy céget, maga a Wolt egyáltalán nem törekszik arra, hogy kicsit a saját zsebébe nyúljon vagy kevesebb bevétele legyen. Pedig hogyan származna bevétele, ha az egész üzleti modell gerincét adó futárok nem vállalják az átalányadózást?” – szól egy futár Menedzsment Fórumhoz eljuttatott véleménye.
A katázó kényszervállalkozók együttműködését, közös dolgozói fellépését nagymértékben megnehezíti, hogy mivel hivatalosan nem alkalmazottak, szervezkedésük jogilag is ellehetetlenül, sőt, papíron együttműködésük akár kartellezésnek is minősülhet.
A futárokról, akik „egyszerre »élvezik« az összes hátrányát a vállalkozói létnek és az összes hátrányát a munkáslétnek” ebben a cikkben írtunk hosszabban.
Ennek a rendszernek a hátulütőit a kata megvonása után is megszenvedik a futárok, hiszen így nem alakulhatott ki olyan érdekvédelmi szervük, amivel a Wolt hivatalosan tárgyalhatott volna. Egy érintett így fogalmazott a tárgyalás hiányáról:
„Piszokul cserben lettünk hagyva, és az is rosszul esik, hogy minden vásárlónak az egyszeri véleménye többet ér, mint a mi hónapok, évek óta fennálló munkánk. De az, hogy ennyivel el van intézve? Hát nem mondom, hogy pofátlanság, de igen közel áll ahhoz. Miért nincs tárgyalás, leülés, ötletelés?”
A Gyóla Szövetkezet futára, Birtalan Gergő szerint épp az ilyen esetekben lenne hasznos, ha a futárok szövetkezetekbe tömörülnének és mint szövetkezet, megpróbálnának alvállalkozóként dolgozni a nagy platformcégeknek, hiszen így a de facto munkáltatók kénytelenek lennének kollektívan tárgyalni velük. A szövetkezetben az adózással járó adminisztratív terhek is megoszlanának.
Arról, miért jelenthet kiutat a szövetkezet a futárok és más szabadúszók számára, itt írtunk részletesen.
A Wolt által javasolt átalányadózás rendkívül sok bürokráciával és magas könyvelési költségekkel jár, amit most a Wolt a kvázi alkalmazottaira hárítana. Pontosan látja ezt egy futár is:
„A könyvelő biztos megdrágul, ha 600-800 számlát kell lekönyvelnie. Átalányosként viszont már nincs a 3 milliós határ, és a Wolttól csak egy számla lenne. Jelenleg úgy gondolom, hogy összességében ez egy nagy lapítás a cégtől, mert a profitjukból nem hajlandók nagyon engedni és a változások miatti költségnövekedést a futárokra akarják hárítani.”
A Futárok a KATA-ért csoport vezetőjével, Kolesár Andrással a múlt héten a Partizán készített interjút, amelyben a futár úgy fogalmazott, „nem hinné” hogy a platformcégek a futárok kárára dolgoznák ki a kata utáni új konstrukciót.
Amikor tavaly májusban a Mérce a futárok szervezkedési szándékairól felől kérdezett egy érintettet, az illető azt mondta, egyelőre nem lát ilyen szándékot a kollégáiban:
„Ez nem reprezentatív, de akikkel beszélgettem, legnagyobbrészt a vendéglátás másik szektorából kerültek át. Ők a másik munkahelyeiken is teljesen ki vannak szolgáltatva egyrészt, meg nem biztos, hogy belebonyolódnának [a szervezkedésbe], mert nem hosszútávon rendezkedtek még be. Úgyhogy én viszonylag kicsi esélyét látom, hogy hamar mozgósíthatók lennének” – nyilatkozott lapunknak korábban egy futár.
Kíváncsian várjuk, hogy a fejlemények fényében hogyan alakul a futárok szervezkedési szándéka. Egyikőjük szerint ezt kéne tenni:
„Üzlet ez kőkeményen, ezt kell megtanulnunk nekünk és inkább azért sztrájkolni, hogy ezt a kiszállítói platformok fizessék meg rendesen.”