Átalányadóra való átállást ajánl egy kedden kiküldött, a Mérce szerkesztőségéhez is eljuttatott körlevélben a Wolt platformcég az eddig katás egyéni vállalkozó státuszban „partnerként” – vagyis a gyakorlatban a cég által kiközvetített dolgozóként – működő futároknak.
A cég a levélben írtak szerint szakértőivel „alaposan körbejárta minden oldalról”, hogy megtartható-e a katás formátum a futárok számára, ám három fő okot említenek, amelyek miatt nem tudnak a továbbiakban katásokkal dolgozni:
- Az új kata csak főállású egyéni vállalkozóknak lesz elérhető, miközben a legtöbben csak alacsony óraszámban szállítanak
- Az áfás számlát igénylő megrendelők száma folyamatosan nő, az új
katatörvény viszont nem biztosítana ezeknek a megrendeléseknek a
szállítására lehetőséget - A futárok a vásárlók által fizetett szállítási díjon felül egyéb díjakat is kapnak a platformcégtől, ezért nem működik az a felvetés, amely néhány napja a kormányközeli Mediaworks lapjaiban merült fel, miszerint létezne olyan konstrukció, amelyben a futárok katásként számlázhatnának az áru megrendelőjének.
A meglehetősen hosszú levél konklúziója az, hogy az új törvény szerinti katás egyéni vállalkozókkal nem lesz lehetőségünk együtt dolgozni, így átalányadóra történő átállásra van szükség minden érintett partner számára, aki szeptember 1-jét követően is szeretne a Wolt platformján keresztül szállítani.
A Wolt azt írja, gőzerővel kutatják azokat a könyvelő partnereket, akik képesek lesznek segítséget biztosítani minden érintett Wolt-futár számára az átalányadóra történő átálláshoz és annak hosszú távú fenntartásához.
A cég arra is ígéretet tett, hogy mivel igyekezni fognak a rendelkezésükre álló „minden eszközzel enyhíteni” a főállású egyéni vállalkozó Wolt-futár partnerek számára az új forma kapcsán megnövekedő adóterheket. „A könyvelői megoldásokhoz hasonlóan az erre vonatkozó törekvéseink is folyamatban vannak, amint pedig kommunikálni tudjuk a végleges konstrukciókat, azonnal jelentkezünk és ismertetjük a részleteket” – írta a cég a futároknak küldött levelében.
Mint arról nemrég a Népszava írt, a kata hatálya alól kieső, alacsony költséghányaddal dolgozó egyéni vállalkozóknak megoldást jelenthet az átalányadózás, amit a minimálbér tízszereséig, azaz évi 24 millió forint bevételig lehet választani, de ez az esetek nagy részében az eddigi adóterhek sokszorosát jelenti. Főállás melletti vállalkozásként, 2 millió forint alatti éves bevétel esetén ugyanakkor még kedvezőbb is lehet, mint a kata.
Általánosságban a kata – bevételtől függően – eddig 5-30 százalékos adóterhet jelentett, az átalányadózás a bevétel 25-30 százalékát fogja elvinni. Havi 200 ezer forintos bevételnél nem érzékelhető nagy változás – a legnagyobb hátrány a katához képest jelentősen több adminisztráció, amihez könyvelő szakértelmét is igénybe kell venni.
Az átalányadónál a bevétel 40 százalékát automatikusan költségként ismeri el a törvény, így adómentes. A további 60 százalék úgy adózik, mint a munkabér: 13 százalék szociális hozzájárulási adót (szochot), 18,5 százalék társadalombiztosítási (tb) járulékot és 15 százalékos személyi jövedelemadót (szja) vonnak le belőle.
A futárok a július 14-én megszavazott katareform egyik leginkább érintett dolgozói csoportja, két hídlezárás is az ő vezérletükkel történt az elmúlt hetekben.
A Futárok a KATA-ért csoport vezetőjével, Kolesár Andrással a múlt héten a Partizán készített interjút, amelyben a futár úgy fogalmazott, „nem hinné” hogy a platformcégek a futárok kárára dolgoznák a kata utáni új kosntrukciót. (Az alábbi videóban 1:39:18-tól kezdődik az idézett részlet.)