A MOL nemcsak a lakosság, hanem a közszolgálatok „hatóságiáras” kiszolgálásában is bevezette az 50 literes limitet, így a Mentőszolgálat sem kivétel ez alól – írja Facebook-oldalán Dr. Kunetz Zsombor egészségügyi szakember, egy az Országos Mentőszolgálat által írt levélre hivatkozva. A Mentőszolgálat, az állami szervekhez hasonlóan a MOL-lal áll szerződéses viszonyba, a társagás (az második legnagyobb szolgáltatóval, az OMV-vel együtt) múlt pénteken vezetett be korlátozást a hatóságiáras tankolásokra, azóta (a magyar rendszámú gépjárművek) naponta maximum 50 liter benzint tankolhatnak 480 forintért.
„Az igaz, hogy a Mentőszolgálat járművei egy nap többször is tudnak akár ugyanannál a kútnál is tankolni, illetve akár több kúton naponta többször is, de egy tankolással csak egyszeri maximum 50 litert vételezhetnek így a kisnyomású kútoszlopokon. Nagy nyomású kútoszlop pedig, nem mindenhol van és nem minden mentőgépjármű képes ott tankolni”
– írja Kunetz. Kiemeli, hogy egy átlagos mentőautó tankja 75 literes, tankolásra többnyire műszak végén a váltáskor kerül sor, így könnyen előfordulhat, hogy nem tudja a gépkocsivezető teletankolni a mentőt, mert eléri az 50 literes limitet.
Újabb tankolás, újabb időveszteség, amely alatt a mentőegység nem riasztható.
A szakember szerint ugyan egy-egy kocsi esetében ez még nem probléma, de itt közel 800 életmentésre beállított autóról van szó. Hozzáteszi, a magyarországi mentés, egyébként is meglehetősen rosszul szervezett, „ennek a hatékonyságát csökkenti minden egyes felesleges időpazarlás”.
„Márpedig a szükségesnél többszöri tankolásra kényszerítése a Mentőszolgálatnak az a mentés veszélyeztetése, hiszen ezen idő intervallumban a mentőegység nem riasztható, ahogyan a téves, véletlenszerűen nem „hatóságiáras” tankolás után a jegyzőkönyveztetés ideje alatt sem. „
Ráadásul Kunetz szerint ez éppen akkor történik, amikor sok helyen a 20 perces ebédszünet kiadása is „komoly logisztikai problémát” jelent.
Hernádi Zsolt, MOL elnök-vezérigazgató pénteken az idegenforgalom beindulásával, a Mol rendelkezésére álló korlátozott üzemanyagmennyiséggel, technikai okokkal, az ukrajnai háború hatásaival, a kereslet-kínálat egyensúlyának felborulásával és a magyarországi árszabályozási rendelettel indokolta a korlátozás bevezetését. Arról, hogy ezzel szemben valójában mi állhat a két legnagyobb hazai benzinkút-hálózat múltheti döntése mögött, a Népszava közölt hosszabb elemzést.
Eszerint egyrészt ellátási gondok állhatnak az üzemanyag kiadási korlátozások mögött, valamint a külföldi rendszámmal rendelkező gépjárművek hatósági ár alóli kivonása miatt csökkenő kereslet is. De leginkább az, hogy az
iparágnak a 480-as ársapka miatt egyszerűen nem éri meg az értékesítés.
Cikkükben a kiadási-limit mellett bárható problémának nevezik, hogy hetente akár 500-700 kútról is elfogyhat időszakosan az üzemanyag.