Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Országgyűlési választás 2022. április 3-án – könnyen érthető tájékoztató

Ez a cikk több mint 4 éves.

Mit jelent az országgyűlési választás?

Országgyűlési választás 4 évente van.

Ekkor szavazunk országgyűlési képviselőkre,

vagy más néven parlamenti képviselőkre.

Az országgyűlési képviselő olyan személy,

akinek az a feladata,

hogy a népet képviselje.

A parlamentben dolgozik,

és részt vesz a politikai döntésekben.

Törvényjavaslatokat nyújt be

és ezek megvitatásakor felszólalhat.

Mandátuma négy évre szól.

A mandátum jelentése: megbízás.

Az országgyűlési választáson arra szavazunk,

hogy ki kerüljön be az Országgyűlésbe.

A szavazással eldönthetjük,

hogy melyik képviselő és párt

képviseljen minket az országgyűlésben.

A magyar parlamentben

199 országgyűlési képviselő ülésezik.

Országgyűlési képviselőkre

kétféle módon szavazunk:

  • egyéni választókerületből
  • és pártlistából.

Az egyéni választókerületben

személyekre lehet szavazni.

A legtöbb szavazatot szerző jelölt

lesz parlamenti képviselő.

A pártlistákon nem személyekre,

hanem politikai pártokra szavazunk.

Mikor lesz a választás?

A választás 2022. április 3-án vasárnap lesz.

Magyarországon reggel 6 órakor nyitnak a szavazókörök

és este 7 óráig lehet leadni a szavazatokat.

A választás eredménye

Az egyéni választókerületek eredményét

legkésőbb április 9-én hirdetik ki.

A választás országos eredményét pedig

legkésőbb április 22-én hirdetik ki.

Az új Országgyűlésnek május 3-ig kell megalakulnia.

Országos népszavazás

Idén az országgyűlési szavazással egy időben

országos népszavazást is tartanak

A népszavazáson négy kérdést tesznek fel.

Ezekre a kérdésekre

igennel vagy nemmel lehet válaszolni.

Hol lehet szavazni?

Szavazni a szavazóhelyeken lehet.

A szavazók a lakcímük szerinti

szavazóhelyen szavazhatnak.

A választók a választás előtt egy értesítőt kapnak.

A választási értesítő tartalmazza,

hogy hol lesz a szavazóhelyiség.

Akik egészségügyi okból

nem tudnak elmenni a szavazóhelyiségbe,

azok otthonról is szavazhatnak.

Ezt mozgóurnás szavazásnak nevezik.

A mozgóurnás szavazáshoz

be kell nyújtani egy kérelmet

a helyi választási irodához

  • levélben
  • vagy elektronikus módon.

 

 

  • levélben
  • vagy elektronikus módon.

Mit kell vinni a szavazásra?

A szavazásra érvényes lakcímkártyát

és személyi igazolványt kell vinni.

Ha nem tudja elvinni a személyi igazolványát,

vihet helyette más iratot is:

  • vagy jogosítványt.

Ezek hiányában nem lehet szavazni.

  • útlevelet
  • vagy jogosítványt.
Ezek hiányában nem lehet szavazni.

Hogyan kell szavazni?

Ezek a szavazás lépései:

  1. Ellenőrizze le, hogy melyik szavazóhelyen szavazhat!

2. A szavazás napján menjen el a szavazóhelyre!

3. Mutassa be az iratait a szavazatszámláló bizottságnak!

4. A bizottság egy tagja megkeresi a nevét a választók listáján.

Írja alá a listát a saját nevével!

Ezzel jelzi, hogy megjelent és szavazott.

5. A szavazóbizottságtól három szavazólapot
és egy borítékot kap.

A szavazólapokkal és a borítékkal együtt

menjen be a függöny mögé, a szavazófülkébe.

6. A szavazólapokon van rajta, hogy kire lehet szavazni:

  • Az első szavazólapon a pártlistákra,
  • a második szavazólapon pedig
    az egyéni képviselőjelöltekre lehet szavazni.
  • A harmadik szavazólapon

a gyermekvédelmi népszavazás kérdéseire lehet válaszolni.

7. A szavazólapokon minden jelölt vagy lista nevéhez

tartozik egy kör.

Válassza ki, amire szavazni szeretne!

A hozzá tartozó körbe tegyen egy x-et!

8. A kitöltött szavazólapokat tegye be a borítékba!

9. A szavazóhelyiségben talál egy nagy dobozt.

A dobozt szavazóurnának hívják.

Ebbe a dobozba gyűjtik a szavazatokat.

A borítékot dobja be a szavazóurnába!

Ha segítségre van szüksége,

kérjen segítséget

az Ön által választott segítőtől

vagy a szavazatszámláló bizottság tagjaitól!

Kitől kérdezhetek a választással kapcsolatban?

Ha további kérdése van a választással kapcsolatban,

látogassa meg a Választási Iroda honlapját,

ezen a címen: https://vtr.valasztas.hu/

A helyi választási irodától is kérhet tájékoztatást.

A helyi választási irodák elérhetőségeit itt találja:

https://www.valasztas.hu/elerhetosegek

Értelmi fogyatékossággal élő emberek és családtagjaik

az ÉFOÉSZ-tól is kérhetnek tájékoztatást.

a választással kapcsolatban.

Cím: 1093 Budapest, Lónyay utca 17. I. emelet 1.

Email: [email protected]

Honlap: www.efoesz.hu

Telefonszám: 06 1 411 1356

A Mércén rendszeresen jelennek meg könnyen érthető cikkek, ezeket itt tudod elolvasni.

Címlapkép: MTI/Illyés Tibor