A Nemzetközi Migrációs Szervezet 2014 óta gyűjt adatokat a La Manche csatornán átkelő menekültekről. 2014 óta a legsúlyosabb tragédiára derült fény november 25-én – körülbelül harminc ember, köztük egy fiatalkorú lány fulladt vízbe, amikor gumicsónakkal próbált Franciaországból Nagy-Britanniába átkelni. A francia belügyminiszter, Gérald Darmanin úgy fogalmazott az elsüllyedt gumicsónakról, mint ami úgy nézett ki, mint „egy kismedence, amit felfújsz a kertben”.
34-re becsülik azoknak a számát, akik az elsüllyedt gumicsónakban tartózkodtak, két túlélőt jelenleg kórházban ápolnak. Ezidáig a La Manche csatorna legtöbb emberéletet kioltó tragédiája tavaly októberben történt, amikor egy öttagú kurd család fulladt vízbe, köztük a 15 hónapos Artin, akinek holttestét a norvégiai tengerparton találták meg.
Boris Johnson brit miniszterelnököt „megdöbbentette” a tragédia, de határozottan elutasította a menekültek befogadását és további rendészeti intézkedésekkel kezelné a határkrízist, pedig a francia oldalon jelenleg is 600 rendőr kutat éjjel-nappal hajókra szálló menekültek után.
A tragédia óta diplomáciai vita alakult ki Franciaország és Nagy-Britannia között menekültügyben. Míg a brit fél erősebb rendőri jelenlétet és megfigyelő rendszereket követelt a francia tengerparton, Franciaország tárgyalásokat sürget a menekültpolitikáról és a 2003-as Le Touquet egyezmény – ami a brit határt lényegében a francia tengerpartra helyezte – megváltoztatását kéri.
Miután Boris Johnson nyilvános levélben kérte a francia félt, hogy brit rendőröket küldhessen a francia oldalon átkelni kívánó menekültekre, Emmanuel Macron felháborodását fejezte ki és Franciaország visszavonta a brit belügyminiszter, Priti Patel meghívását a belga, holland, német belügyminiszterek és az Európai Bizottság találkozójára.
A brit hatóságok 14 La Manche csatornánál vízbefulladt ember holttestét azonosítottak be a tegnapi hírek előtt 2019 augusztusa óta. Hét embert eltűntnek nyilvánítottak, közülük ötöt múlt hónapban. Szakértők szerint a rendészeti megoldások nem riasztják el a menekülőket, csupán az embercsempészek bevételét növelik, és veszélyesebb útvonalakra terelik az embereket. Calais esetében például a szigorú kamion-ellenőrzések miatt választják egyre többen az annál sokkal veszélyesebb vízi útvonalat.
Az ENSZ idei tanulmányai szerint megduplázódott az Európa partjainál vízbefulladt menekülők száma. 2021 első felében legalább 1146-an vesztették életüket a tengeren olyanok, akik Európába próbáltak jutni. Ez több mint a duplája a tavalyi 513-as számnak, az elhunytak számának növekedése pedig tendenciózus. A valódi szám akár többszöröse is lehet a hivatalosnak.