December 5-én a BKK közleményt adott ki, amelyben arra kérik az utasokat, hogy jelentsék a cég ügyfélszolgálatán, ha helytelen magatartást tapasztalnak a járművezetők részéről. Mint írják, azért hívják fel erre a figyelmet, mert a közelmúltban sokan jelezték, hogy a sofőrök „megengedhetetlen hangnemben” kommunikáltak.
A Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) erre reagálva elmondta: felháborító, hogy bejelentésekre uszítják az utasokat, inkább a dolgozók munkakörülményein kellene javítani helyette.
Gólián Zsolt, a BKSZSZ elnök-helyettese a Mércének azt nyilatkozta, elfogadhatatlan, hogy a BKK arra kéri az utasokat, hogy jelentsék ezeket az eseteket, mivel így is sok a jogtalan panasz, amikkel egyébként 2 ember foglalkozik összesen.
Gólián szerint az is probléma, hogy a BKK járművezetői több irányból is konfliktushelyzetbe kerülhetnek, hiszen egyfelől nekik kell betartatni a szabályokat utazás közben (például hogy nem szabad enni-inni vagy felrakni a lábakat az ülésre), ami eleve késéseket okozhat, és ettől az utasok – érthető módon – türelmetlenné válhatnak. És ehhez jön még az, hogy az ellenőrök őket büntetik meg munkafegyelmi vétségért, ha bármilyen szabályszegést tapasztalnak a járművökön.
A BKSZSZ elnök-helyettese elmondta azt is, a BKK nem fizet amortizációs költséget a BKV-nak, így a sofőrök sokszor problémás járműveket vezetnek, amelyekkel nehezen lehet betartani az egyébként is igencsak szűkre szabott menetidőket. Így sokszor megesik az is, hogy két út között nem marad idejük mosdóba menni, és nem tudják elvégezni az indulás előtti feladataikat sem: ellenőrizni az utazásra jogosító dolgokat és legalább 3 perccel előbb beállni a megállóba. De ha mégis bármelyiket elmulasztják, és pont ellenőrzést kapnak, megbüntetik őket munkafegyelmi vétségért.
Gólián szerint így, hogy sofőröknek ezekkel problémákkal nap mint nap meg kell küzdeniük, nem beszélve a hosszú, sokszor kevés pihenőidőt hagyó műszakokról, nem meglepő, hogy sokaknál „betelik a pohár”.
Ahogy azt a szakszervezet a közleményében kéri, a BKK ne uszító magatartást tanúsítson, hanem hallgassák meg a közösségi közlekedésben dolgozó munkavállalók jogos igényeit az érdekképviseleteken keresztül, és tegyenek azok megvalósításának érdekében.
„Rabszolgákat csinálnak az emberekből” – mondta Gólián Zsolt, majd hozzátette, az „egymásra mutogatásnak” meg kell szűnnie.