Az első dolog, ami eszembe jutott a Telekom anyák napi reklámja kapcsán, hogy miképpen képzeli azt egy cég, hogy az ő termékeinek fogyasztására zsaroljon az egyik legdurvább 21. századi konfliktus, a szabadidő, család, munka szentháromság elosztása kapcsán a bűntudatommal.
A film arról szól, hogy anyák napi ünnepség helyett anyukáknak levetítik a gyerekeik által elmondott kifogásokat, hogy miért nem lehetnek velük, majd miután magukra ismernek a nők, bejönnek a gyerekek és a nagymamák, és mindenki összeborul.
Persze a második dolog, ami egyértelmű a film kapcsán, hogy vajon miért csak a nők nem beszélnek eleget a gyerekeikkel a filmben. Persze anyák napi a videó, amelyben a gonosz szülők elhanyagolják a gyerekeiket, de tudjuk, ez egy jobboldali, állítólag családcentrikus, valójában nőellenes retorikának a része, amelyben az a nő, aki karriert választ, az elhanyagolja a családját. A férfié pedig a dicsőség a pénzkeresésért.
Ahogy több százezer apa és anya társamnak, nekem is kétgyerekes apaként bűntudatom van. Hogy amikor túlórázok, hogy amikor hétvégén dolgozok, akkor nem vagyok gyerekkel, hogy mi van, ha túl sokat dolgozom, és fordítva, bűntudatom van az el nem végzett munka kapcsán.
Hiszen erre vagyunk kondicionálva. Hogy robotoljunk, hogy teljesítsünk tökéletesen, hogy érezzük a gyerekvállalás és a munka szabadságát, és kiteljesedjünk benne. Akinek pedig gondjai vannak, nem hozza a tökéletes szerepet, az magára vessen. Biztos rossz munkaerő, rossz apa, rossz anya.
Mindezt egy olyan országban, ahol százezreket tereltek be az egyéni vállalkozói léttel, a munkakölcsönzéssel olyan munkaügyi rendszerekbe, ahol a kötött munkarend helyett lényegében semmilyen jog nem illeti meg őket, ha szabadságot akarnak maguknak meg kell küzdeniük érte. Egy olyan országban, ahol a pihenéshez, túlóra megtagadásához való jogot lassan egy évtizede csökkentik a munkavállalóknál. De szabad vagy, te döntesz, van pénzed, vagy van életed.
Egy olyan globális kapitalista rendszerben, amely arra ösztönöz, hogy zsákmányold ki magad, hiszen ez az önmegvalósítás és az előrelépés módja.
És akkor azt mondják, hogy még bűnös is vagy, ha ennek nem teszel eleget, és duplán bűnös vagy, ha nő vagy, mert akkor már jó anya se lehetsz.
„Nincs kifogás ami pótolhatná az időt amit együtt tölthettek volna” – emeli ki a reklám, de megnyugtatnám minden anya és apa kollégámat, hogy van. Van indok ami miatt néha az ember nem tud a gyerekeivel lenni. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem is kell lenni, vagy a szülői lét nem hordoz magában kötelezettségeket, amik szükségesek egy gyerek felneveléséhez, vagy ne kellene többször találkoznunk a szüleinkkel. De igen, ez sokszor egy konfliktusos helyzet, amin csak veszíteni lehet.
És akkor, amikor már megbüntettek, megaláztak ezzel a filmmel, szembesített egy globális multi azzal, hogy miért jó, ha kizsákmányolod magad, benyomják az üzenetet, ami tökéletesen foglalja keretbe a rendszert:
Egy üzenet, egy fotó, egy megosztás, akkor is közelebb hoz titeket egymáshoz, ha nem engedhetitek meg, hogy együtt lehettek
A marketinges csapat büszke volt biztosan, hogy milyen szépen elrejtették az üzenetet, ami azért még is csak csupán ennyi:
fogyassz, és boldog leszel.
És hát így ér körbe a videó. Bűnös vagy ha nem vagy a gyerekeddel vagy a szüleiddel, de feloldozást nyerhetsz a 21. század templomaiban, a modern búcsúcédulákként egy sms, egy 4 perces hívás, egy pár bit levásárlása megoldja a családnevelés gondjait, a túlhajszoltságot, az idegtépést és a szétesettséget.
Vásárold meg most a Telekom rendszerében a rossz anyaság, rossz apaság, rossz gyerekség búcsúcéduláját, most csak 5 éves hűségnyilatkozattal, havi 4000 forintért, és ha még havi 15 ezret mellé fizetsz a legújabb ájfont is megkapod. Ámen, dicsértessék.