René van Hell, Hollandia magyarországi nagykövete nyitotta meg idén az 5. I Bike Budapest biciklis felvonulást vasárnap délután, ami a Critical Mass utódrendezvényeként jött létre 2015-ben, az előbbi szervezet és a Magyar Kerékpáros Klub segítségével.
A cél továbbra is egy: olyan Budapestet szeretnének a szervezők, ahol mindenki biciklire tud ülni „mert ahol jó bringázni, jó élni.”
A gyülekezés mintegy tucat budapesti kerületben külön-külön zajlott, amely helyekről a Margitszigetre érkeztek a bringások. A menet egy piknikezés után, délután 3 órakor indult el a Városliget irányába, ahova ez első tekerők négy óra után érkeztek, az utolsók hat óra előtt valamivel, összesen körülbelül 10 ezren.
A Ligetben este hat előtt a hagyományokat követve jelképesen feje fölé emelte mindenki a biciklijét.
Az idei önkormányzati választásokra készülve az eseményt szervező Magyar Kerékpárosklub összeállított egy 12+1 pontos kerékpárosbarát fejlesztési tervet is, amit eljuttatott a Budapest főpolgármesteri címéért induló jelöltekhez.
A biciklisbarát fejlesztéseket elképzeléseik szerint a következő 5 éves ciklusban kellene megvalósítani, hogy Budapesten még kedveltebb és használhatóbb közlekedési forma legyen a kerékpározás.
A 2024-ig szükséges kerékpárosbarát fejlesztések
1. A belváros összekötése a külvárosokkal:
– Dél-Pest és Kőbánya hiányzó kapcsolatainak pótlása kerékpársávval a Baross utcán és az Üllői úton, a Kerepesi út, Jászberényi út, Soroksári út, Kőbányai út, Gyáli út menti fejlesztéssel
– A Hűvösvölgybe vezető kerékpárút modernizálása
– A dunaparti Eurovelo 6 érje el a nyugat-európai szakaszok komfortját, legyen alkalmas a tömeges használatra
2. Épüljön kerékpárút a pesti alsó rakparton!
3. Lánchíd átadása az akadálytalan tömegközlekedés, kerékpáros, gyalogos, motoros közlekedés és taxik számára, kerékpársávval a hídfőkben és a József Attila utcán
4. Kétoldali kerékpársáv a Bajcsy Zsilinszky úton
5. Lakóövezetek tehermentesítése 30-as zónák és lakó-pihenő övezetek kiterjesztésével, forgalomlassító és csillapító módon.
6. Kerékpáros tengely kialakítása a Váci úti irodafolyosón a Nyugati tér és a Duna Plaza között
7. Petőfi-híd felújítása kerékpársávokkal
8. Érjen össze a Bartók Béla út két végén már megépült kerékpársáv!
9. Induljon kerékpártároló-építési program! Új kerékpártárolók a legjobban hiányzó, népszerű úticéloknál, közintézményeknél, tömegközlekedési átszállóhelyeknél. Kisebb bürokráciát és ingyenes köztérhasználatot a lakossági kezdeményezéseknek!
10. Hatékonyabb karbantartást: Több forrást, gyorsabb intézkedést, tartós javításokat a lakossági panaszok kezelésére, kerékpárutak lezárásánál tájékoztatás és terelőutak kijelölése.
11. Népszerűsítés és oktatás: Induljanak pozitív hangvételű szemléletformáló és oktató kampányok, épüljenek új tanpályák gyerekeknek
12. Felhasználóbarát Bubit: Jobb minőségű kerékpárokat, 21. századi ügyintézést, lakossági promóciót, az állomások sűrítését, bővítését kérjük.
+1: Kerékpárral is biztonságos Nagykörutat és Rákóczi utat! Induljon el kerékpárosbaráttá tételük komplex keresztmetszeti újratervezéssel.
Tarlós István, Karácsony Gergely és Puzsér Róbert válaszolt is a megkeresésre. A válaszokból kiderül, mindhárom főpolgármester-jelölt biciklisbarátabbá szeretné alakítani Budapestet a következő években, a megvalósítás terén viszont némileg eltérnek az elképzeléseik.