Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Csak az MVM 3,5 milliárdot pumpált reklámokkal két év alatt a Fidesz-médiába

Ez a cikk több mint 6 éves.

Az Átlátszó kérte ki a Magyar Villamos Művek (MVM) 2010 és 2017 közötti reklámköltéseire vonatkozó adatokat a cégtől. Ebből kiderül, hogy az elmúlt 2 évben közel 5 milliárdot költött reklámra az állami cég, ennek pedig majdnem kétharmada ment Fidesz közeli médiatermékekhez.

Az Átlátszó összesített adatai szerint 2016-ban összesen nettó 2,69 milliárd forint értékben kötött reklámszerződéseket az MVM, míg 2017-ben összesen nettó 2,24 milliárd forint értékben. Ebből az Átlátszó szerint Fideszesként azonosítható 10 céghez  közel 3,5 milliárd forint került. A két év alatt

  • az Odex 352 millió
  • az Atmedia 897 millió
  • a Ripost 287.8 millió
  • a Magyar Idők 131.5 millió
  • az MMG (Lokál, 888.hu) 341.6 millió
  • a TV2 367.5 millió
  • az Origo (New Wave Media) 229.4 millió
  • a SA Day Kft. 538,3 millió
  • az Insider Media (Pesti Srácok) 85 millió
  • a Mediaworks 241,6 millió forintot kapott.

Ez az összeg azért brutális, mert az állami hirdetések, és más cégek hirdetésein felül értendő. Összehasonlításként a Mérce éves költségvetés körülbelül 30, míg a 444 körülbelül 500 millió. Az adatok szerint tehát az Origo két év alatt csak az MVM-től a 444 fél éves költségvetését gyűjtötte be reklámok címén, miközben a Pestisrácok évente több hirdetési bevételt könyvelhet el csak az MVM-től mint amennyi a mi teljes költségvetésünk.

Miközben ha megnézzük a látogatottsági adatokat, bár mind az Origot többen olvassák mint a 444-et, és a Pestisrácokot mint a Mércét, nagyságrendileg közel hasonló látogatószámról van szó.

Ezek az állami hirdetések így a kormánypárti lapoknak olyan versenyelőnyt jelentenek, amik piaci körülmények között lényegében behozhatatlanok. Így a piac bármilyen negatív mozgása, például a Facebook vagy a Google reklámköltés elszívó hatását a kormánypárti lapok nem érzik meg, míg a kormánytól független lapok működését befolyásolja. Ha pedig ehhez hozzávesszük azokat a pletykákat, amelyek szerint a nem kormányzati lapokban befektetni vagy hirdetni akaró nagyvállalatokat elijesztik a nem kormánypárti sajtóba való befektetéstől láthatjuk mennyire torz rendszert hozott össze a Fidesz.

Címlapkép: MVM/Facebook