Április 10-én a Fővárosi Választási Bizottság három igen szavazattal elfogadott egy népszavazási kérelmet a Római-parti mobilgát épüléséről, hívta fel rá a figyelmet a HVG. A kérdés, amiről szavazni lehet, ha összegyűlik a megfelelő mennyiségű aláírás, így hangzik:
„Akarja-e, hogy a Duna Budapest római-parti szakaszán a parti sávban mobil árvízvédelmi gát épüljön?”
A népszavazást egy magánszemély, dr. Czirmes Györgyné nyújtotta be.
Tavaly októberben már hitelesített a Kúria egy népszavazási kérelmet a mobilgátról, meg is indult az aláírásgyűjtés, azonban a népszavazás okafogyottá vált, miután a Fővárosi Közgyűlés visszavonta azt a határozatot, amire a kérdés vonatkozott. A kérdéses határozatot tavaly áprilisban hozta a közgyűlés, arról szólt, hogy a gátat közvetlenül a Duna mentén, a parton kell megépíteni, nem pedig a Római-partot védő civil aktivisták által javasolt Nánási-Királyok útja menti nyomvonalon (ha ott épülne a gát, elkerülhető lenne a parti növényzet elpusztítása). Ezt a határozatot helyezte a közgyűlés hatályon kívül nem sokkal az után, hogy megindult az aláírásgyűjtés a népszavazási kezdeményezéshez.
A kezdeményezés kiírásához 138 ezer aláírást kell összegyűjteni 30 nap alatt, ami valószínűleg csak civil szervezetek, pártok segítségével tud majd összejönni.
A HVG-nek a Momentum és az LMP jelezte, hogy mindenképpen támogatják az ügyet, Hajnal Miklós, a Momentum szóvivője szerint „helyi szinten már meg is kezdték a szerveződést apárt óbudai tagjai.” Az LMP részéről pedig Csárdi Antal, Budapest belvárosi körzetének frissen megválasztott egyéni képviselője nyilatkozott, szerinte egyértelmű, hogy pártja támogatja a népszavazást, hiszen ez a budapestiek számára nagyon fontos ügy.
A Maradjanak a FÁK a Rómain civil kezdeményezés pénteken Facebook-posztban jelezte, hogy Tarlós István főpolgármester csütörtökön a Római-partra látogatott, ahol körülbelül 30 emberrel beszélgetett a mobilgát problémájáról. A beszélgetésen többek közt kiderült, hogy továbbra sem a terület jövőbeli funkciójához igazítják az árvízvédelmet, hanem a hullámtérben található jelenlegi épületek védelméhez, valamint, hogy le fogják szedni az „elavult és hamis” látványterveket.
De ami a legfontosabb, hogy Tarlós felhívta rá a figyelmet, hogy a kiemelt beruházások esetében (amilyen a mobilgát) nem kezdődhetnek meg a munkálatok, amíg le nem zárul a beruházással kapcsolatos népszavazás.
Azaz legalább 30 napig blokkolja a mobilgát munkálatainak megkezdését a mostani népszavazás, ráadásul a törvényi előírások szerint a választások után 40 napig nem lehet aláírásgyűjtést indítani népszavazási kérdésekben, tehát a gyűjtés leghamarabb május 18-án kezdődhet.
És onnantól kezdve még 30 napig biztos, hogy nem lehet elindítani a mobilgát építését.
(via HVG.hu)