Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Négy pontban arról, mire van szüksége a sajátos nevelési igényű tanulóknak a koronavírus idején

A Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú Egyesület több másik szervezettel együtt nyílt levélben fordult Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkárhoz: közleményükben arra hívják fel a figyelmet, hogy mi mindenre van szüksége a sajátos nevelési igényű tanulóknak és családjaiknak ahhoz, hogy a koronavírus-járvány második hulláma alatt se sérüljön az oktatáshoz való joguk.

Az egyesület szerint a tantermen kívüli oktatás súlyos negatív következményekkel járhat a sajátos nevelési igényű tanulok nagy részénél:

például a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek a törvényileg előírt 20 órás fejlesztést tartalmazó tankötelezettségüknek sem tehettek eleget.

Bár az EMMI az oktatási intézmények vezetőinek küldött levélben azt nyilatkozta: a járványügyi adatok alapján a hagyományos nevelés és oktatás megkezdése újbol indokolt, a második hullámra felkészülve arra kérik a minisztériumot, hogy a következő intézkedéseket tegyék meg:

  1. A fogyatékossággal élő tanulók számára – akik tipikusan eleve kis, 6-8 fős csoportokban tanulnak – tegyék lehetővé a tantermi oktatást a megfelelő járványügyi intézkedések betartása mellett, illetve szülői engedéllyel akkor is, ha újra tantermen kívüli oktatást vezetnek be. Mivel ez a csoport egy szűkebb réteget takar, gyermekek támogatási szükségletei következtében jelentősen kevesebb a nagyobb közösségekbe való ingázás lehetősége, a szokásos napi rutint jelentő helyszínek között ingáznak, ezért a mozgásuk utánkövethető.
  2. A tantermen kívüli oktatás időszakában a fogyatékossággal élő tanulók mozgásfejlesztési képzései elmaradtak, ennek pedig súlyos következményei voltak az egészségügyi állapotukra nézve, a szülők sokszor saját költségen voltak kénytelen pótolni a kieső gyógytornát, gyógypedagógiát. Ezek tükrében kérik, hogy amennyiben az iskolák alkalmazásában lévő szakemberek nem tarthatják meg a tantermi óráikat, és a digitális oktatás nem biztosítja a megfelelő mozgás- és gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségét, a gyermekek után járó iskolai normatívát csoportosítsák át a Sajátos Nevelési Igényű gyermekek otthonában történő egyéni, személyes fejlesztés megvalósításának piaci alapú finanszírozására.
  3. Ha a tantermi oktatás nem megoldható, a megfelelő digitális oktatást a megfelelő digitális platformokon kell megszervezni – a tavaszi időszakban ugyanis a gyerekek lemaradásához vezetett a kontaktórák és csoportos órák hiánya, az e-mailben elküldött, önállóan vagy szülői segítséggel megoldandó feladatok nem elégségesek, ezért kérik, hogy a tantermen kívüli oktatás kötelezően jelentsen heti rendszerességű egyéni és csoportos online órákat. Ha pedig egy családben nem áll rendelkezésre videóhívásra alkalmas eszköz vagy internetelérés, ennek biztosítására csoportosítsanak át támogatást.
  4. Ahhoz, hogy a tanítás élőben folytatódjon, fontos, hogy a potenciálisan érintett tanulókat és pedagógusokat gyorsan teszteljék és napokon belül kideríthető legyen, hogy elterjedt-e a vírus. Mivel a PCR-tesztek ára sokak számára nehezen, vagy egyáltalán nem kifizethető, kérik, hogy amennyiben fertőzés gyanúja áll szemben egy tanuló vagy pedagógus esetében, biztosítsanak számukra ingyenes PCR-tesztelést az osztályközösségek biztonsága érdekében.

Az egyesület tíz napon belül várja választ a levelére – ha egyetért követeléseikkel, ennek az oldalnak az alján aláírásával támogathatja az ügyet.

Címlapkép: MTI/Balázs Attila