Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Miért nem ülnek a vádlottak padján a vörösiszap-perben a mulasztó hatóságok és a mulasztást elősegítő politikusok?

Ez a cikk több mint 7 éves.

A másodfokú bíróság hatályon kívül helyezte a vörösiszap-per első fokú ítéletét, és új eljárást rendelt el. Az első fokú ítélet nagy felháborodást váltott ki, mivel felmentette a tározó tulajdonos MAL Zrt. vezetőit. Csakhogy, ahogy akkor a felháborodásban sem, most az ítélet megsemmisítésének sajtóvisszhangjában sem hallatszódik a bírónő érvelése. Pedig ez az, ami igazán felháborító.

vorosiszap-e1441694550138.jpg

fotó: MTI

Egy éve a bírónő arra a következtetésre jutott, hogy a MAL Zrt. nagyrészt a szabályok szerint járt el, amit a hatósági vizsgálatok is alátámasztanak. A bírónő nem is hozhatott más ítéletet, csakhogy aki követte az eseményeket, tudhatja, hogy azért születhetett felmentő ítélet, mert a hatóságok emberei és az érintett politikai döntéshozók nem kerültek a vádlottak padjára. Azok, akik miatt jogilag minden rendben mehetett, és akik miatt a tározó minden ellenőrzésen átcsúszhatott, és akik miatt végső soron beütött a baj. Akik nagyon furcsa módosításokkal kedveztek a MAL Zrt.-nek, és ezzel előidézték a katasztrofát. A vádlottak padjára pedig azért nem kerültek, mert szerepükről szó sincs az ügyészség vádiratában.

Nem véletlen, hogy amikor pár hónapja a HVG névtelen bírókat szólaltatott meg a rájuk nehezedő politikai nyomás kapcsán, ezt az esetet, ezt a döntést hozták a bírói bátorság példájaként a megszólalók. Ha emlékszünk még a vörösiszap-katasztrófa utáni napokra, Orbán Viktor lényegében rögtön, mindenfajta vizsgálat előtt leszögezte, itt csak és kizárólag a cég lehet a bűnös.

Jávor Benedek EP képviselő még pár éve készített egy jelentést a vörösiszap-katasztrófát előidéző okokról. Ebből a jelentésből derül ki több súlyos tény, ami valahogy nem ütötte át a nyilvánosság küszöbét.

A jelentésben foglaltak szerint 2003-ban a MAL Zrt.-nek felül kellett vizsgálnia hulladékgazdálkodását, és ekkor az elsőfokú környezetvédelmi hatóság a vörösiszap veszélyes hulladékként történő kezelését írta elő. Azonban egy 2001-es kormányrendelet alapján 2003. december 4-től a cég önmagát minősíthette, ekkor került át a MAL vörösiszapja olyan minősítési kódba, ami már nem számít veszélyesnek. A cég tehát saját hulladékát minősítette át veszélyes hulladékból veszélytelenre.

A jelentésből az is kiderül, hogy a X-es kazetta évente helyenként 1 cm-t süllyedt, és erről felvételek is készültek. A gát statikai ellenőrzésekor mégsem vették igénybe ezeket a felvételeket.

Csak a két legdurvább tényt emeltük ki a jelentésből, ami ezeken túl a hatóságok számos hiányosságára, direkt félrenézésére, és sejthetően a politika és a gazdasági élet összefonódásából keletkezett végzetes politikai döntésére mutat rá.

Kattints és kövesd a Kettős Mércét, hogy ne maradj le egyetlen hírről sem!

Ezeket a hiányosságokat, mulasztásokat, és a cég költségeit a társadalmi kockázatok növelésének árán csökkentő döntéseket, amelyek végül hozzájárultak a katasztrófához, az ügyészség nem tette a per részévé.

Természetesen a MAL Zrt. vezetősége nem ártatlan, de valódi felelősségük nem vizsgálható a mulasztó hatóságok, és a rájuk nehezedő korrupciós és pénzügyi nyomás vizsgálata nélkül.

Hogy lehet például olyan kormányhatározatot hozni, hogy egy cég maga állapíthassa meg, hogy veszélyes-e a hulladék, amit tárol? Hogy lehet, hogy nem vizsgálta a hatóság a tározó kazettájának süllyedését?

A válaszokat mindkettőre csupán sejtjük, mert a magyar rendőrség és ügyészség nem akart ezeknek utánajárni.

Pontosan ezért, a vörösiszap-per vádlottjainak padján nem csupán a MAL Zrt. vezetőinek, hanem a különböző kormányok döntéshozóinak és a hatóságok embereinek is ott lenne a helyük. Sőt, azoknak is, akik el akarják tusolni az ő felelősségüket.

Kövesd a szerző bejegyzéseit a Facebookon is!

Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.