Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

A szakképzési rendszer szétzilálása – a kerekasztal épp a szakértők véleményét nem veszi figyelembe

Ez a cikk több mint 7 éves.

Eddig is kíváncsiak voltunk arra, vajon hogyan dolgozik a Köznevelési Kerekasztal, ahol – legalábbis az Emberi Erőforrások Minisztériumának tájékoztatása szerint – több ezer munkaórát öltek az egyes munkacsoportok a köznevelésben kialakult helyzet „konszolidálására”. És bár hangzatos frázisokból már sok hangzott el a kerekasztalnál folytatott „szakmai munkáról”, eddig nem igazán lehetett tudni, hogy valójában kik és hogyan veszik ki a részüket a feladatból.

20160209balog-zoltan-emmi-kerekasztal-20164.jpg

(Fotó: Szabó Gábor / Origo)

A napokban azonban megjelent az Eötvös Loránd Fizikai Társulat (ELFT) elnökségének állásfoglalása a szakirányú középfokú képzés létrehozandó rendszeréről és tantárgyi programjáról. Ebből az állásfoglalásból már képet lehet alkotni a kerekasztal munkájáról. Szomorú képet.

Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat 125 éves múltra visszatekintő, szakmai szempontból feddhetetlen, kiváló tudósokat magába foglaló társulat, amely a fizika tanításának támogatásában végzett munkájának egyik fontos területeként tekint a szakirányú középfokú oktatásra. A napokban azonban kiderült, hogy a szakképzési rendszer tervezett átalakításakor a természettudományi tantárgyak száma drasztikusan csökken majd, egy tantárgyra szűkül, vagyis az egyes szakmai képzésekben részt vevő diákok például vagy fizikát, vagy kémiát fognak tanulni.

A Társulat állásfoglalásában ez áll: „Sérelmezzük, hogy az Oktatási Kerekasztal szakmai csoportjaiba delegált szakértőinket nem vonták be sem az átalakítási tervezet előkészítésébe, sem az új szakképzési kerettantervek kidolgozásába.”

Megkerestük Patkós Andrást, az ELFT elnökét, aki a Kettős Mérce kérdéseire válaszolva elmondta: az EMMI felkérésére a társulat szakértőket küldött a tartalomfejlesztési munkacsoportba. „Minden szakértőnk elismert szakmai teljesítményű gyakorló tanár! A szakértők munkáját Pántyáné Kuzder Mária, az ELFT társelnöke, miskolci fizikatanár hangolja össze” – nyilatkozta az elnök. Arról, hogy milyen munka folyt a munkacsoportban, Patkós András a következő tájékoztatást adta: „A munkacsoportok munkáját vezető személyek nagyjából két hete vették fel a kapcsolatot a delegált szakértőkkel. Az általuk kért információk a fizika tantárgy helyzetének felméréséhez kapcsolódtak. Az ELFT elektronikus hírlevelében köröztette a kérdéseket, és a beérkezett válaszokat összesítve küldött választ a munkacsoportnak. Miután a szakgimnáziumokra vonatkozó tervezet már a kérdések körözése előtt ismertté vált, tanárkollégáink válaszai erre vonatkozó véleményeket is tartalmaztak, amit részben állásfoglalásunkban összesítettünk, részben a munkacsoport-vezetőknek megküldtünk. Azonban ez már post festam történt, hiszen a munkacsoportok létrejöttét megelőzte a tervezet bemutatása az Oktatási Kerekasztal plenáris ülésén, ahol az ELFT nincs jelen.”

Vagyis valójában a következő történt: a kerekasztal munkacsoportja felkérte a nagy múltú és szakmailag felkészült Társulatot, hogy segítsék az átalakítási tervezet előkészítését. Ám mire a szakértők megadták a kért válaszokat, a munkacsoport (továbbra sem ismert) szereplői már letették az kerekasztalra a tervezetet anélkül, hogy a bejövő szakmai szempontokat, javaslatokat figyelembe vették volna. Egészen érthetetlen tehát továbbra is, hogy tulajdonképpen milyen alapon folyik a szakképzési rendszer teljes szétzilálása – az azonban biztos, hogy miközben a kerekasztal munkájában részt nem vevő, de egy kifejezetten kiemelt feladatra felkért szakmai szervezet munkatársait megdolgoztatták, munkájuk eredményét semmibe vették.

Jól mutatja ez is, hogyan is születnek a köznevelési kerekasztal „szakmai anyagai”. Bár saját munkájuk legitimálásához nem restek olyan szakértők nevét felhasználni, akik valóban elismert képviselői saját szakterületüknek, arra már nem veszik a fáradtságot, hogy a kritikákat meghallgassák, netán beépítsék anyagaikba. A szakképzési rendszer tervezett szétverése jelenleg az egyik legsúlyosabb probléma, amely kényszerpályára állíthatja diákok ezreinek életét a jövőben. A felelőtlen és átgondolatlan intézkedések beláthatatlan következményekkel járhatnak. De mindez sajnálatos módon továbbra sem gátolja meg a köznevelési kerekasztalnál ülő szervezeteket abban, hogy ámokfutást végezzenek.

A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 228 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!
Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.