Értesítsünk a legfontosabb cikkeinkről?
Remek! Kattints az Engedélyezem / Allow / Always gombra.

Nem Orbán leváltása, de nem is csupán az iskolai kréták száma a tét az oktatási tüntetésekben

Ez a cikk több mint 8 éves.

Miért is tüntetnek a tanárok, és miért is tüntetünk velük? Kormányellenes megmozdulásokról van szó? Szakmai érdekvédelmi megmozdulásról vagy a társadalmi felháborodás kitöréséről? Janisch Attila a Narancs.hu-n egyértelműen a gonosz Orbán-rezsim elleni újabb megváltót látja a pedagógusokban, Babarczy Eszter és Vágó Gábor szerint tisztán szakmai, érdekvédelmi tüntetésről van szó. Szerintem mind tévednek, ugyanis a tanárok tiltakozása egy vegyesfelvágott eddig, amelyik a magyar helyzet sajátossága miatt több, legalább három jellemzővel rendelkezik.

tuntetes-feb-13-marjai.jpg

(Fotó: MTI / Marjai János)

Szakmai alapú, érdekvédelmi tiltakozás

A hermanos és telekis tanárok tiltakozása egyértelmű szakmai javaslatok mellett a tanárok, diákok és szülők rossz helyzetére, az oktatás ellehetetlenülésre hívja fel a figyelmet, megpróbál szakmai javaslatokat lerakni az asztalra. A rossz intézkedésekre próbál válaszokat adni, ennyiben érdekvédelmi tiltakozás.

Kormányellenes tiltakozás

Az oktatás helyzete már 2010 előtt is rossz volt, de nem véletlenül csökkent az oktatásra jutó források aránya, és nem véletlenül jött létre a Klik. A 2010 utáni rossz oktatási intézkedéseket csakis a kormánnyal szemben lehet semlegesíteni, jobb oktatási rendszert csakis a kormányt legyőzve lehet létrehozni, láthatjuk ezt az álegyeztetésekből, valamint Orbán kijelentéseiből, miszerint 2018 után lehet csak beszélni a Klik megszüntetéséről, vagy Palkovics mondataiból, melyek szerint a rendszer alapvetően jó, csak foltozásra van szükség. Látható mindez abból, hogy a kormány maga nem nyitott azokra az átalakítási javaslatokra, amiket tanárok ajánlanak.

A társadalmi düh kitöréséről

Nem véletlen a számos szakszervezet, társadalmi csoport támogatása sem, és nem véletlen a tanárok követeléseinek szokatlanul nagy társadalmi támogatottsága sem. Nem véletlen, hogy egy szombat délelőtti, esőben megtartott tüntetésen több tízezren tiltakoztak a tanárokkal együtt. A Fidesz politikai alternatívájának hiányában az elkeseredettek és a dühösek minden egyes tiltakozásban saját magukat és saját problémáikat látják meg. És ezekben kell is meglátniuk, hiszen azokat a problémákat nem képviseli senki. A tanárok tiltakozása nem azért kap óriási támogatást, mert ennyi embert megmozgat hirtelen az oktatás ügye (ugyanezekkel a problémákkal 1-2 ezres tüntetéseket tartottak az elmúlt években), hanem azért, mert dinamikája van, látható, és láthatóan érdemes mellé állni, ha a saját problémáinkat akarjuk elmondani. Nem véletlen, hogy a tüntetés leghatásosabb pillanata nem az oktatás ügyéhez kapcsolódott. Sándor Mária 5 perces csöndje pont ezt a dühöt és reménytelenséget fogta meg, ami aktivizálja a társadalom tagjait egy olyan ügy mellett, mint a tanárok tiltakozása.

De akkor mégis mi ez?

Ez bizony egy tiltakozás, amelyről valójában nem tudjuk, micsoda, de nem csak mi, a szervezők sem. Mindhárom fenti értelmezés mellett lehet érvelni, de ha bármelyik verzió egy az egyben kisajátítja magának ezt a tiltakozást, akkor az kudarcra van ítélve. Ha azt mondjuk, nem kormányellenes ez a tüntetés, és nem kell legyőzni a kormányt a célok eléréshez, az naivitás, és csak áltatjuk magunkat. Ha azt gondoljuk, ez nem szakmai, érdekvédelmi tiltakozás, akkor hiteltelenné válik maga az egész sorozat, és nem vennénk elég komolyan az oktatás területén létező komoly problémákat. És ha nem kívánják a társadalmi feszültségekben felgyülemlett haragot képviselni a tiltakozás szervezői, akkor könnyen elveszíthetik tömegtámogatottságukat és azt a szolidaritáson alapuló koalíciót, ami szombaton talán megszületett a Kossuth téren.

És mit tehetünk mi?

A legjobb, amit tehetünk, hogy nem próbáljuk kívülről rátukmálni és számon kérni a tüntetések szervezőin azt, aminek mi látjuk ezt a tüntetéssorozatot – nekem is van saját véleményem, hogy a három variáció közül mi a legjellemzőbb erre a tiltakozásra –, hanem vagy beszállunk szervezni és alájuk dolgozunk, vagy kívülről támogatjuk őket a céljaik elérésében. Mert bizony ezek a célok nagyon fontosak. Fontos, hogy az Orbán-rendszer vesztesei ne érezzék magukra hagyva magukat, fontos, hogy a kormányt néha megverje valaki, bemutatva, mit jelent ma Magyarországon a nép szava, és fontos az is, hogy a gyerekeinknek ne egy szar oktatási rendszerbe kelljen járniuk!

Ha már az egyiket elérnék, örömtáncot lejthetnénk. Úgyhogy bármelyik utat választják is, vagy bármelyik kettőt, vagy szerencsés esetben mindhármat, érdemes támogatni a tanárok tüntetését. De érdemes nem belelátni saját vágyainkat, mert akkor biztosan csalódni fogunk.

Kövesd a szerző bejegyzéseit a Facebookon is!

A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 160 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!
Ez a cikk eredetileg a Kettős Mércén jelent meg, de áthoztuk a Mércére, hogy itt is elérhető legyen.